Konsten att ha sjukt låga förväntningar
 
Titel: Konsten att ha sjukt låga förväntningar
Författare: Åsa Asptjärn
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 215
 
Emanuel Kent är en högstadiekille som ofta strular till saker och ting. Han har oändliga motton, alla i stil med "sänk förväntningarna" och "om inte omvärlden fuckar upp, gör det själv". Han har en enda vän och blir aldrig bjuden på några fester. När han blir kär i klassens nya tjej och bästa kompisen tvingas stanna hemma från skolan under en längre tid av personliga skäl vänds hans liv upp och ner och han fuckar upp mer än någonsin.
 
Jag förväntade mig en roman att skratta till och känna igen mig i. Och vid ett par tillfällen skrattar jag så att jag kiknar, och så att jag pratar om "ett paket bajs" med mina oförstående vänner samma kväll. Men igenkänningsfaktorn uteblir, och Emanuel Kent är inte alltid en person som jag kan känna medlidande för eller ens tycka om. 
 
Mitt betyg till romanen blir 5/10. Definitivt underhållande, men jag lär tyvärr inte minnas den om några månader eller år.
 
(Punkt 64 i läsutmaningen: Läs en bok där omslaget är associerat med vinter eller höst.)

Kommentera

Publiceras ej