Jag, En
 
Titel: Jag, En (eng Every Day)
Författare: David Levithan
Utgivningsår: 2013 (originalutgåva 2012)
Sidantal:336
 
Årets enda bokreafynd blev Jag, En - en roman som blev en rätt stor snackis bland bokbloggare och andra förespråkare av ungdomslitteratur. Först och främst måste jag säga att det inte känns helt rätt att läsa Levithan på svenska, men är det rea så är det ju.
 
En vaknar varje dag i en ny kropp. Hen (där rök den oskulden) är 16 år och lever uppenbarligen enbart i kroppar av samma ålder. Läsaren får inte veta så mycket om En, eller hur allt detta över huvud taget kan vara möjligt, men det känns heller inte som en bok med många svar. Temat är kärlek. För en dag vaknar En i Justins kropp och blir alldeles förälskad i hans flickvän Rhiannon. En vill ha ett liv med henne, men det finns några uppenbara hinder i vägen för deras framtid tillsammans. Ledmotivet är uråldrigt: överlever kärleken verkligen allt?
 
Jag är lite kluven. Eller väldigt, egentligen. Jag ville så gärna gilla, och visst gjorde jag det emellanåt, men allra mest kände jag mig lagom road. Språket är bra, tankegångarna bakom romanen likaså - men jag köper inte hela konceptet, eller slutet för den delen. Jag köper dock Rhiannon och de andra karaktärerna som skildras, och därför får romanen ändå ett rätt fint betyg.
 
Mitt betyg till romanen blir 7/10. Rekommenderar särskilt om man vill läsa något nytt, för det här har mig veterligen aldrig skrivits förr. Mycket unik berättelse med fantastiska karaktärsskildringar.
 
Andra recenserade romaner av samma författare: Dash and Lily's Book of Dares tillsammans med Rachel Cohn.
 
(Punkt 2 i läsutmaningen: Läs en roman vars titel består av 2 ord.)

Kommentera

Publiceras ej