Det handlar om dig
 
Låt mig inledningsvis förklara hur mycket jag sett fram emot att läsa Sandra Beijers debutroman. Jag följer inte hennes blogg slaviskt, men när jag känner mig nere eller behöver något lite hjärtskärande ärligt att läsa vänder jag mig alltid till henne. Den kvinnan kan sätta ord på vad som helst. Ta det här till exempel. BÖÖÖL.
 
Så ja, självklart hade mina förväntningar på romanen höjts till skyarna då den äntligen kom ut i slutet av mars. Jag skulle gråta som ett litet barn, förmodade jag. Känna igen mig och aha:a med till handlingen. Tyvärr var mina förväntningar möjligen orimligt höga, för euforin uteblev.
 
Det handlar om dig är en välskriven ungdomsroman som handlar som den allra första, svåra kärleken. Språket är lite väl poetiskt och pretentiöst för min smak emellanåt (även om det ju faktiskt är precis det som utmärker Beijer). Men det som gjorde att jag inte riktigt kunde ta till mig historien var faktiskt att allting gick så snabbt. Tjej möter kille, tjej blir kär, tjej och kille är tillsammans i två veckor, tjej kommer aldrig över kille. Det känns inte trovärdigt i min värld, allt de där två hinner göra på två veckor.
 
Jag vet dock att andra som recenserat romanen har sagt att de känner igen sig, att "precis så här var det!" - kanske är det bara jag som hade en liten annan uppfattning av den allra första kärleken. Jag vill definitivt läsa mer av Sandra Beijer, det känns som om det här bara är början. En okej sådan
 
Mitt betyg till romanen blir 5/10. Definitivt läsvärd för alla som vill läsa om kärlek.
 
(Punkt 4 i läsutmaningen: Läs en bok vars titel består av 4 ord.)

Kommentera

Publiceras ej