Stjäla the show
 
Titel: Stjäla the show
Författare: Emmy Abrahamson
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 313
 
Jag läste Abrahamsons första roman, Only väg is upp, till en kurs på universitetet för ett år sedan (jovisst, man studerar inget dåligt ämne, inte). Den var snabbläst, men jag tyckte inte riktigt om huvudkaraktären och hade lite svårt att se varför så många beskrev den som humoristisk. Ändå lånade jag uppföljaren då jag hittade den på biblioteket förra veckan, och hoppades på att bli positivt överraskad.
 
Filippa Karlsson har kommit in på en av världens mest prestigefyllda scenskolor: Royal Drama School i London. I den här romanen får vi följa med hela Filippas skolgång. På 300 sidor har författaren alltså pressat in tre studieår, vilket definitivt var ett irritationsmoment för mig. Det gick för fort, helt enkelt. Förälskelse blev förhållande blev uppbrott inom loppet av några få sidor. Det var svårt att få grepp om tiden och alla konflikter passerade utan några större bekymmer efter några stycken.
 
Tyvärr hade jag inte mycket till övers för de flesta av karaktärerna denna gång heller. Anna var minst lika odräglig som i första romanen, Filippa om möjligt ännu mer naiv och trångsynt. De enda jag genuint tyckte om var Paul och Ruth, som endast hade en minimal biroll i romanen. Angående språket fanns det en hel del att anmärka på, konstiga formuleringar och låtsasroliga metaforer, men dessa ska jag inte gå in på eftersom det till största delen inte var språket som bidrog till min ganska negativa läsupplevelse.
 
Den tredje romanen i serien kommer att heta Make it stort, och om jag råkar fånga den med blicken på något bibliotek kommer jag väl sannolikt att låna hem den, mest för att jag läst de två tidigare.
 
Mitt betyg till romanen blir 4/10. Läs den om ni läste ettan.
 
(Punkt 49 i läsutmaningen: Läs en bok med originalutgivningsåret 2013.)

Kommentera

Publiceras ej