One Last Thing Before I Go
 
Titel: One Last Thing Before I Go (sv Fördelarna med en kollaps)
Författare: Jonathan Tropper
Utgivningsår: 2013 (originalutgåva 2012)
Sidantal: 324
 
Silver är trummis i ett band som efter sin enda hitlåt övergick till att spela på bröllop och bar mitsvor. Han är skild sedan många år tillbaka och umgås med ett gäng lika ensamma män. Han har svikit 18-åriga dotter Casey om och om igen - trots detta söker hon upp honom när det visar sig att hon blivit gravid. I samband med abortbestyren får Silver en stroke. Trots att han behöver en akut operation för att överleva tackar han nej till sjukhusvården och gör i stället allt för att ställa sina misstag till rätta, dessvärre för det mesta med förödande konsekvenser.
 
Jag har varit svag för Jonathan Tropper sedan jag läste Sju jävligt långa dagar (eng This Is Where I Leave You). Hans karaktärer är inte alltid lätta att tycka om, men de bidrar till en otrolig tragikomik som jag inte känner igen från någon annans romaner. Han har en helt egen ton, och jag läser sällan så gärna om män som när Jonathan Tropper hittat på dem. One Last Thing Before I Go är inget undantag - jag både skrattar åt och känner medlidande för Silver.
 
Mitt betyg till romanen blir 7/10. Jag rekommenderar den till alla som vill komma ur sin comfort zone och läsa om tunga ämnen på ett humoristiskt sätt (om än med en allvarsam underton).
 
(Punkt 23 i läsutmaningen: Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av en svår sjukdom.)

Kommentera

Publiceras ej